متاورس Metaverse

Into the Metaverse | CDOTrends

متاورس امروزه نقل محافل شده و برای روشن شدن بیشتر مطلب با شما یکسری موارد را به اشتراک میگذاریم.

اگر واژه ”متاورس” را با کلمه ”فضای مجازی” جایگزین کنید کمی راحتتر موضوع برایتان جا خواهدافتاد. حال دقت کرده باشید متاورس به نوع خاصی از فناوری اشاره نمیکند، بلکه به تغییر گسترده ای در نحوه تعامل ما با فناوری اشاره دارد. به طور کلی، فناوری‌هایی که متاورس را می‌سازند می‌توانند شامل واقعیت مجازی باشند ( که با جهان‌های مجازی پایدار مشخص می‌شود یعنی حتی زمانی که شما بازی نمی‌کنید به فعالیت خود ادامه می‌دهند) همچنان که در واقعیت هم جنبه‌های دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی با هم ترکیب شده اند. با این حال نیازی نیازی نیست که آن فضاها منحصراً از طریق VR (واقعیت مجازی) یا AR(واقعیت افزوده) قابل دسترسی باشند. یک دنیای مجازی، مانند جنبه‌هایی از Fortnite ( نام یک بازی در فضای مجازی) که می‌توان از طریق رایانه‌های شخصی، کنسول‌های بازی و حتی تلفن‌ها به آن دسترسی پیدا کرد، می‌تواند متاثر باشد.

پس متاورس را می توان به عنوان یک محیط دیجیتالی شبیه سازی شده تعریف نمود که از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و بلاک چین به همراه مفاهیمی از رسانه های اجتماعی برای ایجاد فضاهایی جهت تعامل غنی با کاربر مشابه دنیای واقعی استفاده می کند.

متاورس در حقیقت دنای مجازی را در دسترس تر و عملی تر خواهد نمود. رسانه‌های اجتماعی را همانطور که امروزه وجود دارند، اما یکپارچه‌تر و فراگیرتر خواهد ساخت. مفهوم متاورس اخیراً با تغییر نام فیسبوک به عنوان متا به یکمفهوم جهانی تبدیل شده است که نحوه زندگی ما در جهان اطراف را تغییر خواهد داد.

این مفهوم چند پیامد دارد:

1 – فراتر از فضاهای دیجیتالی دوبعدی، کاربران اکنون واقعیتی فراگیر خواهند داشت که حتی می توانند در آن فضا سکونت هم داشته باشند.

2 – سازندگان و طراحان محتوا (به ویژه متخصصان مدل سازی سه بعدی و ساخت دنیای واقعیت مجازی) می توانند انتظار فرصت های جدیدی را در راه پیش رو داشته باشند.

3 – متاورس حوزه اقتصادی جدیدی را باز می کند که در آن می توان ثروت را با استفاده از ارزی متمایز اما مرتبط با دنیای واقعی ایجاد کرد، داد و ستد کرد، و افزایش داد.

4 – متاورس تکامل یافتن فناوری های جدید را برای راه اندازی و بهره برداری خود ضروری می کند. به عنوان مثال، برای شبیه سازی حضور در دنیای واقعی به یک “من دیجیتال” یا دوقلوی دیجیتالی یک شخص نیاز دارید.

5 – یکسری نگرانی‌هایی در مورد حریم خصوصی داده‌ها، امنیت، تنوع و رفتار اخلاقی وجود دارد – اینها همان مشکلات دنیای واقعی است که ممکن است در فضای مجازی ابعاد و رنگ و روی جدیدی به خود بگیرد.

ماهیت اصلی متاورس
در حالی که اصطلاح متاورس ممکن است برای برخی جدید باشد، تقریباً سه دهه است که به عنوان یک مفهوم وجود داشته است.
نیل استفنسون Neal Stephenson، نویسنده آمریکایی داستان های علمی تخیلی، متاورز را در رمان خود با نام Snow Crash در سال 1992 معرفی کرد. در این رمان کاربران از متاورس به عنوان ابزاری برای فرار از آینده و عمدتاً پیشگویانه استفاده می کنند.

در طول 30 سال گذشته، صنعت پایه‌های یک دنیای متاورس غیر تخیلی را آجر به آجر روی هم گذاشته است. که براینمونه میتوان به این موارد اشاره نمود:

هدست های واقعیت مجازی ارگونومیک تر و مقرون به صرفه تر شده اند.

ضریب نفوذ اینترنت جهانی به طور پیوسته افزایش یافته است.

محبوبیت بازی های آنلاین، که اغلب به سطوح مسابقات می رسد،

امکان تصور و اجرای آواتارهای دیجیتال پیچیده،

دارایی های دیجیتال قابل تجارت و حتی املاک دیجیتال را فراهم کرده است.

در واقع، فیسبوک اولین شرکتی نیست که در مورد متاورس فکر می کند. استارتاپ Decentraland از سال 2017 تقریباً بر اساس همان فرض کار می کند. این استارت آپ با سرمایه 25.5 میلیون دلاری پشتیبانی می شود و یک سازنده محیط واقعیت مجازی، آواتارهای قابل تنظیم، بازاری با قابلیت رمزنگاری، کیف پول دیجیتال و یک سیستم حاکمیتی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

فیس بوک به دنبال ایجاد یک تجربه مشابه است، اما تجربه ای که با رسانه های اجتماعی غیر AR/VR از قبل موجود تلاقی می کند. فیسبوک هم در سپتامبر 2021 تغییر رویکرد خود را به AR/VR اعلام کرد.

بهتر است بدانیم که متاورس برای فیس بوک چه معنایی دارد؟
فیس بوک در بیانیه مطبوعاتی خود فقط مفهوم متاورس را به زبان می آورد و توضیح می دهد که: متاورس مجموعه‌ای از فضاهای مجازی است که می‌توانید با افراد دیگری که در همان فضای فیزیکی شما نیستند، ایجاد کنید و کاوش کنید. می‌توانید با دوستانتان وقت بگذارید، کار کنید، بازی کنید، یاد بگیرید، خرید کنید، بسازید و موارد دیگر.»
از این تعریف، به نظر می رسد که بیشتر ما به نوعی با متاورس آشنا هستیم و زمانی که زمان طولانی را به صورت آنلاین می گذرانیم، با عناصر متاورس تعامل داریم. به همین دلیل هم است که New Yorker با مقاله ای به درستی با عنوان «ما از قبل در متاورس فیس بوک زندگی می کنیم» منتشر کرد، که در آن استدلال می کرد که مفهوم جدید متاورس مشابه گسترش حضور ریشه دار فیس بوک در زندگی دیجیتالی-اجتماعی ما است و بر پایه آن استوار است. از این رو پیش‌بینی می‌شود که متاورس فیس‌بوک طی 1 تا 2 دهه آینده تکامل یابد و به شدت بر مشارکت‌های جهانی تکیه کند. در دو ماه گذشته، فیس‌بوک با Colorintech (قعال حوزه دیجیتال) در بریتانیا برای ایجاد محتوای متاورسی همکاری هایش را شروع کرده است. همچنین در آلمان، با Alte Nationalgalerie روی تجارب فراگیر XR کار می‌کند و یک برنامه رشد استارت‌آپ AR/VR را در اسرائیل در ارتباط با مرکز صلح و نوآوری Peres راه‌اندازی کرده است. این در راس فناوری‌های گسترده و مشارکت‌های سخت‌افزاری فیس‌بوک است که ناگزیر به رشد متاورس کمک می‌کند.

متاورس برای کار کردن به فناوری‌ها، پروتکل‌ها، شرکت‌ها، نوآوری‌ها و اکتشافات جدید بی‌شماری نیاز دارد. و مستقیماً به وجود نخواهد آمد؛ هیچ «قبل از متاورس» و «پس از متاورس» تمیز وجود نخواهد داشت. در عوض، با ادغام و ترکیب شدن محصولات، خدمات و قابلیت‌های مختلف با هم، به آرامی در طول زمان ظاهر می‌شود. با این حال، فکر کردن به سه عنصر اصلی که باید در جای خود قرار گیرند، مفید است. درباره این سه حوزه از آنچه که در کتاب پیدایش آمده کمک میگیریم. ابتدا باید جهان زیربنایی (“زیرساخت همزمان”) را ایجاد کرد، سپس باید قوانین فیزیک و قوانین اصلی آن را تعریف کرد (” استانداردها و پروتکل ها»)، سپس آن را با زندگی («محتوا») پر کرد که ارزشمند است، تکامل می یابد، و در برابر فشارهای انتخابی تکرار می شود. به عبارت دیگر، خداوند جهان را طوری نمی‌آفریند و طراحی نمی‌کند که گویی یک مدل مینیاتوری است، بلکه انسان را قادر می‌سازد تا در یک تابلوی عمدتاً خالی و غیره رشد کند.)

پاسخ به سوالات متداول شما در مورد متاورس :
اگر کاملاً مطمئن نیستید که متاورس چیست و چگونه بر زندگی شما تأثیر خواهد گذاشت، در اینجا اطلاعات بیشتری آورده شده است.

سوال: چگونه به متاورس دسترسی میتوان داشت؟

جواب : متاورس فیسبوک هنوز وجود ندارد. زمانی که این کار انجام شود، از طریق هدست های واقعیت مجازی، عینک های هوشمند واقعیت افزوده مانند Ray-Ban Stories و برنامه های دسکتاپ و موبایل به صورت محدود قابل دسترسی خواهد بود.

سوال: آیا مقرراتی در حوزه دنیای متاورس وجود دارد؟

جواب: در حالی که متاورس برای قرار گرفتن در صلاحیت مقررات سنتی بسیار نوین است، فیس بوک به دنبال آن است که در مورد رعایت این قوانین قدم اول را بگذارد. این موسسه با چندین موسسه آموزشی و قانونی همکاری می کند تا مطمئن شود که آنها با دقت این اقدامات را مدیریت و رهبری نماید.

سوال: ویژگی های تعیین کننده متاورس چیست؟

جواب: مقاله Mathew Ball توضیح می‌دهد که متاورس پایدار، بی‌درنگ، بی‌نهایت، قابل تعامل و خودپایدار خواهد بود.

سوال: چه کسی متاورس را اجرا خواهد کرد؟

مارک زاکربرگ در مصاحبه ای با Verge اظهار داشت که متاورس مانند یک “اینترنت تجسم یافته” خواهد بود که توسط چندین بازیکن غیرمتمرکز اداره می شود. فیسبوک متاورس را اجرا نخواهد کرد.

سوال: فرصت های تجاری پیرامون متاورس چیست؟

متاورس یک موتور اقتصادی عظیم خواهد بود. فیس بوک انتظار دارد که تنها در اتحادیه اروپا برای 10000 شغل با مهارت بالا تقاضا شود که عمدتاً شامل سازندگان محتوا و استارتاپ های واقعیت مجازی است. در آینده، کاربران می توانند انتظار کسب درآمد در متاورس را نیز داشته باشند.

ارسال نظر